Manon Arcand

Manon Arcand

Professeure
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Téléphone : (514) 987-3000 poste 4112
Local : DS-2903
Langues : Français, Anglais
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Informations générales

Cheminement académique

Ph.D. administration - HEC Montréal, Concentration Marketing (2010)
Thèse : « Three essays on sex differences in the web environment : An information processing perspective » sous la direction du Professeur Jacques Nantel

M.B.A. - Université du Québec à Montréal, Concentration Marketing (1989)

B.A.A.- Université du Québec à Montréal, Concentration Marketing (1987)

Enseignement
Distinctions
  • Subvention CRSH - Programme de Développement Savoir (2011-2013)
  • MITACS Accélération - 2016
  • Chaire RBC en Management des Services Financiers de l'UQAM - 2015
Services à la collectivité

Indice Kijiji de l'économie de seconde main 2015 -2017

Directions de thèses et mémoires

Mémoires
Rapports de stages
  • Ethier, Mahika. (2021). L'intelligence artificielle au coeur de l'optimisation des campagnes de référencement web. (Rapport de stage). Université du Québec à Montréal.
Rapports d'activités et projets d'intervention
  • Desrosiers, Gabriel. (2016). How to Enhance Koenigsegg's Brand Image and Awareness by Leveraging its Facebook Community ? (Comment améliorer l'image et la notoriété de marque de Koenigsegg en utilisant sa communauté Facebook comme levier ?). (Rapport d'activités et projet d'intervention). Université du Québec à Montréal.
  • De Luca, Adriano. (2012). Comment augmenter la satisfaction et la fidélité des consommateurs en ligne : le cas de Oöm Ethikwear. (Rapport d'activités et projet d'intervention). Université du Québec à Montréal.
Essais
  • Damergi, Mohamed Aziz. (2020). L'impact de la qualité de service des conseillers robots sur l'expérience client dans le secteur des placements en ligne chez les milléniaux. (Essai). Université du Québec à Montréal.

Publications

Articles scientifiques
Actes de colloque
  • Brun, I., Rajaobelina, L., Ricard, L., Arcand, M. et Prom Tep, S. (2023). Chatbot perçu comme empathique : une arme à double tranchant pour les personnes anxieuses socialement ou face à la technologie ? Dans 39e Congrès international de l’Association française du marketing. Responsabilité(s) et pratique du marketing, 10-12 mai 2023, Vannes, France, (p. 596-605). https://www.afm-marketing.org/media/pdf/Actes%20afm%202023%20final%20v3.pdf.
  • Prom Tep, S., Arcand, M., Durif, F. et Castiblanco, L.C. (2023). The impact of cobranding strategy on attention, brand equity, user experience and consumer intentions toward the brand: An eyetracking study [Vidéo]. Dans 14th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2023) and the Affiliated Conferences, July, San Francisco, CA, United States. https://video.ibm.com/recorded/132906559.
  • Dekkal, M., Arcand, M., Prom Tep, S., Rajaobelina, L. et Ricard, L. (2022). Exploring Experts' Perceptions of Key Factors Favoring Successful Implementation of Chatbots in customer service encounters: the Case of the Canadian Financial Industry. Dans AIRSI2022: Technologies 4.0 in Tourism, Services & Marketing, University of Zaragoza, Spain, 11-13 July 2022. Conference Proceedings, (p.107-110). http://airsi2022.unizar.es/wp-content/uploads/2022/07/Proceedings-AIRSI2022.pdf.
  • Gagné, V., Prom Tep, S., Arcand, M. et St-Onge, A. (2022). The impact of an in-store self-service technology on customer experience and post-purchase variables. Dans J.L. Reis, M.K. Peter, R. Cayolla et Z. Bogdanović (dir.). Marketing and Smart Technologies: Proceedings of ICMarkTech 2021, (vol. 2, p. 349–362). https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-16-9272-7_29.
  • Prom Tep, S., Arcand, M., Rajaobelina, L. et Ricard, L. (2021). From what is promised to what is experienced with intelligent bots. Dans K. Arai (dir.). Advances in Information and Communication: Proceedings of the 2021 Future of Information and Communication Conference (FICC), (vol. 1, p. 560–565). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-73100-7_40.
  • Puig, A., Prom Tep, S. et Ricard, L. (2021). Étude de l’appréciation des fonctionnalités d’applications mobiles financières sur la praticité et la perception de la modification des comportements d’épargne [Texte de la communication], ASAC 2021 Conference (Administrative Science Association of Canada), section Travaux en cours, Montréal, Québec, Canada, 13 juin. https://www.researchgate.net/publication/356394025_Etude_de_l'appreciation_des_fonctionnalites_d'applications_mobiles_financieres_sur_la_praticite_et_la_perception_de_la_modification_des_comportements_d'epargne.
  • Prom Tep, S., Arcand, M., Rajaobelina, L. et Ricard, L. (2020). (Ro) bots UX gaps, between experiential myth and reality [PowerPoint], 11th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2020), 16-20 July, San Diego, CA, United States. https://www.researchgate.net/publication/354387439_RObots_Between_Experiential_Myth_and_Reality.
  • Prom Tep, S., Arcand, M., Rajaobelina, L. et Garcia, P.J. (2020). (Ro)bots: between experiential myth and reality, 7e conférence de l’Association Francophone de Management du tourisme (AFMAT 2020), Montréal, 27-29 mai, 2020.
    Notes: Conférence virtuelle
  • Arcand, M., PromTep, S. et Durif, F. (2019). Crowdfunding: the impact of consumer motivations on intentions to financially support projects related to innovation [Présentation PowerPoint], 26th Recent Advances in Retailing and Consumer Science Conference, Talinn, Estonie, Juillet. https://www.researchgate.net/publication/354387538_Crowdfunding_the_impact_of_motivations_on_intention_to_financially_support_projects_related_to_innovation.
  • Promtep, S., Arcand, M. et Cherkaoui, S. (2019). The impact of online service quality on e-engagement in the context of e-tutoring services. Dans Proceedings of the 10th International Conference on Society and Information Technologies: ICSIT 2019, (p. 73-78). https://www.iiis.org/CDs2019/CD2019Spring/papers/EB337XD.pdf.
  • Promtep, S., Arcand, M. et Duhaime, V. (2019). The impact of product placement on branding in online video game streaming: an eye-tracking study. Dans G.T. Papnikos (dir.). Abstracts: 7th Annual International Colloquium on Branding, 29-31 July & 1 August 2019, Athens, Greece, (p. 36-38). Athens Institute for Education and Research. https://www.atiner.gr/abstracts/2019ABST-BRA.pdf.
  • Arcand, M. et Ake, A. (2018). Adoption Drivers of Personal Mobile Health Management and Pharmacist Monitoring [Résumé], e-Health 2018 Virtual Meeting, Vancouver, BC, May 27-30. https://library.e-healthconference.com/virtual-library-search?product_id=7&author=arcand&category=.
  • Duhaime, V.R., PromTep, S. et Arcand, M. (2018). Le placement de produit implicite dans les diffusions en direct ou streams de jeux vidéo et ses impacts sur la marque. Dans Forum Numérique, UQAM, Mars, Montréal.
  • Desrosiers, G., Arcand, M. et Graf, R. (2017). Enhancing Facebook’s engagement for hypercar players: a benchmarking approach. Dans 24th International Conference on Recent Advances in Retailing and Services Science, European Institute of Retailing and Service Studies (EIRASS), Vancouver, Canada, Juin.
  • Diotte, S.-K. et Arcand, M. (2017). Factors influencing consumers interest in a branded mobile app in the fashion retailing industry. Dans 4th International Conference on Recent Advances in Retailing and Services Science, European Institute of Retailing and Service Studies (EIRASS), Vancouver, Canada, Juin.
  • PromTep, S., Diotte, S-K. et Arcand, M. (2017). How can device characteristics impact the mobile banking experience? Dans International Business and Consumer Research Conference (IBCR), Marrakech, Maroc, Avril.
  • Graf, R., Lépine, G. et Arcand, M. (2017). How to make a difference in the banking sector ? The impact of your employees in a competitive environment. Dans 2017 International Academic Conference on Business (IACB), Clute Institute, New York, juillet.
  • PromTep, S., Arcand, M., Brun, I. et Rajaobelina, L. (2016). A comparison of mobile banking service quality assessment between smartphone and tablet users. Dans 7th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE), Orlando, Florida, June.
  • PromTep, S., Arcand, M. et Diotte, S.-K. (2016). Comparaison de l’expérience bancaire mobile sur téléphone intelligent et tablette. Dans Colloque sur l’excellence en management des services financiers : une rencontre multidisciplinaire, Chaire RBC en Management des Services Financiers de l’ESG-UQAM et ACFAS, Montréal, mai.
  • Julien, F., Durif, F., Arcand, M. et PromTep, S. (2016). Les déterminants des comportements de sociofinancement: proposition d’un cadre conceptuel. Dans Colloque sur l’excellence en management des services financiers : une rencontre multidisciplinaire, Chaire RBC en Management des Services Financiers de l’ESG-UQAM et ACFAS, Montréal, mai.
  • Marticotte, F. et Arcand, M. (2016). Negative Attitude Toward a Brand: The Impact of Perceived Quality, Corporate Community Relations and Self-brand Connection. Dans 23th International Conference on Recent Advances in Retailing and Services Science, European Institute of Retailing and Service Studies (EIRASS), Edimbourgh, Écosse, juillet.
  • Arcand, M. et Pauzé, D. (2016). Winning over customers with mobile: a fashion industry case study. Dans 2016 Academy of Marketing Science (AMS) World Marketing Congress, Paris, France, juillet.
  • Marticotte, F.A., M. et Baudry, D. (2015). Brand loyalty, brand community identification and self-brand connection as antecedents to oppositional brand referrals. Dans 4th International Consumer Brand Relationships Conference, Porto, Portugal, mai.
  • Arcand, M., Pauzé, D. et PromTep, S. (2015). Drivers and barriers of the consumer propensity to buy footwear products online. Dans 2015 Global Fashion Management Conference, Florence, Juin.
  • Arcand, M., PromTep, S. et Pauzé, D. (2015). Hedonic Motivations On The Omnichannel Experience In The Fashion Retailing Industry. Dans 22th International Conference on Recent Advances in Retailing and Services Science, European Institute of Retailing and Service Studies (EIRASS), Montréal, Canada, juin.
  • Ertz, M., Durif, F. et Arcand, M. (2015). Objective: Winning or Learning? A Study of Marketing Simulation Games. Dans 2015 AMA Summer Marketing Educators' Conference, Chicago, août.
  • Ertz, M., Durif, F. et Arcand, M. (2015). Proposition d’un cadre conceptuel holistique de la seconde vie des objets : antécédents, pratiques et impacts. Dans 31e Congrès de l’Association Française de Marketing (AFM), Marrakesh, Maroc, mai.
  • Toufaily, E., Arcand, M., Legault, J. et Ricard, L. (2014). Developing customer loyalty in the online tourism industry. Dans 8th American Marketing International Service Research Conference, Thessaloniki (Grèce), juin.
  • Ertz, M., Durif, F. et Arcand, M. (2014). Proposed scale to measure motivations for selling second-hand products online [Résumé]. Dans E. Bigné (dir.). EMAC 2014, European Marketing Academy : 43rd Annual Conference, Paradigm Shifts & Interactions, Valencia, June 3-6. Conference Proceedings, (p. 218). EMAC (European Marketing Academy). http://emac2014.emac-online.org/adeit.estaticos.econgres.es/2014EMAC/guia2014.pdf.
  • Arcand, M. et Pauzé, D. (2014). Variables differentiating mobile buyers from non-buyers: a large scale study. Dans D. Grewal, A.L. Roggeveen et J. Nordfält (dir.). 2014 Shopper Marketing & Pricing Conference Proceedings, May 8-10, 2014 at the Stockholm School of Economics, (p. 49-51). https://bib.irb.hr/datoteka/771773.2014-Shopper-Marketing-and-Pricing-Conference-Proceedings.pdf.
    Notes: Sponsored by The Center for Retailing at the Stockholm School of Economics, AMA Retailing & Pricing SIG, and the Babson Retail Supply Chain Institute
  • Arcand, M. et Deluca, A. (2013). Comment augmenter la satisfaction et la fidélité des consommateurs en ligne : le cas de la mode éthique. Dans 41st Conference of the Administrative Science Association of Canada (ASAC), Calgary, Canada.
  • Arcand, M. et Ben Slimane, B. (2013). Facebook's privacy protection practices and our perceived control of privacy: do we care? [Résumé]. Dans E. Karaosmanoğlu et B. Elmadağ Baş (dir.). 42nd Annual Conference. Lost in Translation: marketing in an interconnected world, Istanbul / June 4-7, 2013. Conference Proceedings, (p. 193-194). EMAC (European Marketing Academy). http://www.emac-online.org/userfiles/file/Emac_2013_Proceedings.pdf.
  • Beaudoin, M. et Arcand, M. (2012). Montreal city of fashion: comparison of the perceptions, the visions and the expectations of the fashion designers with those of the local consumers. Dans B. Brownie, L. Pettican et J. Reponen (dir.). Fashion: Exploring Critical Issues, (p. 131-141). Brill. http://dx.doi.org/10.1163/9781848881488_013.
  • Arcand, M., Graf, R., Giroux, M. et Lihra, T. (2012). The influence of gender on store perceptions and the shopping experience: the case of the furniture industry. Dans 19th International Conference on Recent Advances in Retailing and Services Science, European Institute of Retailing and Service Studies (EIRASS), Vienne, Autriche.
  • Arcand, M. et Nantel, J. (2011). Adapting online retailing context to the information processing style of men and women: An exploratory study comparing two models. Dans 18th International Conference on Recent Advances in Retailing and Services Science, European Institute of Retailing and Service Studies (EIRASS), San Diego, CA.
  • Arcand, M. et Prom-Tep, S. (2011). Website sociability and flexibility in relation to customer online satisfaction: A research framework. Dans Direct/Interactive Marketing Research Summit, Boston, MA.
  • Arcand, M. et Nantel, J. (2010). Hommes et femmes à la recherche d'informations sur Internet: les stratégies se déclinent-elles en rose et en bleu? Dans Colloque « Une odyssée de l'espace virtuel ou la recherche sur les internautes et leurs avatars dans les métavers » Congrès de l'ACFAS.
  • Arcand, M., Rajaobelina, L. et Bergeron, J. (2010). Impact de l'empathie et de la similarité perçue sur la qualité de la relation de service avec un conseiller financier : tout dépend du sexe du client! Dans 26e Colloque de l'Association Française de Marketing (AFM), Le Mans, France, 6 et 7 mai. https://www.afm-marketing.org/fr/content/11997-impact-de-lempathie-et-de-la-similarit%C3%A9-per%C3%A7ue-sur-la-qualit%C3%A9-de-la-relation-de.
    Notes: Avec comité de lecture
  • Arcand, M., Nantel, J. et Sénécal, S. (2010). The effects of sex and internet usage on search patterns and task performance on the internet: an exploratory study using an information processing perspective. Dans Actes du congrès sur le E-commerce, Association Internationale pour le Développement des Systèmes d'Information (IADIS), Fribourg, Allemagne.
  • Arcand, M., Nantel, J., Arles-Dufour, M. et Vincent, A. (2007). Reading a website's privacy statement: A double-edged sword. Dans ACR Special Pre-Conference on Online Consumer Behavior, Memphis (TN).
    Notes: organisée par Donna Hoffman et Eric Johnson.
  • Ertz, M., Durif, F. et Arcand, M. On the Influence of Impacts on Motivations in Product Second Life Practices: Theory and Evidence. Dans 2015 AMA Summer Marketing Educators' Conference, Chicago, août.
Autres publications