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Caroline Payant

Département de didactique des langues

Poste : Professeure

Courriel : payant.caroline@uqam.ca

Téléphone : (514) 987-3000 poste 3734

Local : N-4850

Domaines d'expertise

  • L'enseignement des langues basé sur les tâches
  • Le développement d'une langue tierce
  • Le développement des compétences orales et écrites
  • Français langue étrangère
  • Anglais langue seconde et étrangère

Langues

  • Français
  • Anglais
  • Espagnol
  • Général
  • Enseignement et supervision
  • Publications
  • Communications
  • Réalisations
  • Distinctions
  • Services à la collectivité

Cheminement académique

Doctorat en linguistique appliquée
Department of Applied Linguistics and ESL
Georgia State University
2012

Maîtrise en linguistique appliquée,
Universidad de las Américas Puebla
2006

Baccalauréat en linguistique
University of British-Columbia
2003

Unités de recherche

  • Aucune donnée disponible pour cette section.

Projets de recherche en cours

  • Second and third language learners: An in-depth analysis of metalinguistic abilities

    CRSH - Développement savoir ($52, 750) Chercheuse principale : Caroline Payant. Co-chercheuses : Véronique Fortier et Gladys Jean.

  • Effect of planning on English L2 speakers' writing performance

    Paragon Testing Agency ($30, 000) Co-chercheuses : Caroline Payant et Kim McDonough

  • Crosslinguistic interaction during the initial stages of L3 development

    Étude sur le développement d'une langue tierce (L3) et l'attrition d'une langue seconde (L2) chez un apprenant du portugais (L3), de l'espagnol (L2) et de l'anglais (L1).

Partenaires (organismes, entreprises)

  • Aucune donnée disponible pour cette section.

Prix et distinctions

  • Alumni Award for Excellence (Idaho, 2016)
  • Idaho Vandals Excellence Award (Idaho, 2016)

Publications

Payant, C. et Mason, A. Developing authentic opportunities for first semester MA TESL students. Canadian Modern Language Review.
Notes: (À paraître)


Payant, C. Étude de la perception des apprenants de français langue étrangère envers l’enseignement des langues basé sur les tâches. Canadian Journal of Applied Linguistics/Revue canadienne de linguistique appliquée.
Notes: (À paraître)


Mason, A. et Payant, C. (2018). Experienced teachers' beliefs and practices toward communicative approaches in teaching English as a foreign language in rural Ukraine. TESOL Journal, e377, Prépublication. http://dx.doi.org/10.1002/tesj.377.


Payant, C. et Reagan, D. (2018). Manipulating task implementation variables with incipient Spanish language learners: A Classroom-based study. Language Teaching Research, 22(2), 169–188. http://dx.doi.org/10.1177/1362168816669742.


Payant, C. et Hirano, E. (2018). Recurring topics in English language teachers’ written teaching philosophy statements. TESL Canada Journal/Revue TESL du Canada, 35(1), 29–51. http://dx.doi.org/10.18806/tesl.v35i1.1283.


Payant, C. et Kim, Y. (2017). Impact of task modality on collaborative dialogue among plurilingual learners: A classroom-based study. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. http://dx.doi.org/10.1080/13670050.2017.1292999.


Kim, Y. et Payant, C. (2017). Impacts of task complexity on the development of L2 oral performance over time. International Review of Applied Linguistics Language Teaching, 55(2), 197.


Payant, C. (2017). Teaching philosophy statements: In-service ESL teachers’ practices and beliefs. TESOL Journal, 8(3), 636–656. http://dx.doi.org/10.1002/tesj.290.


Payant, C. et Bright, R. (2017). Technology-mediated tasks: Affordances considered from the learners’ perspectives. TESOL Journal, 8(4), 791–810. http://dx.doi.org/10.1002/tesj.333.


Payant, C. et Hardy, J.A. (2016). The dynamic rhetorical structures of TESOL conference abstracts. BC TEAL Journal, 1(1), 1–17. Récupéré de http://epe.lac-bac.gc.ca/100/201/300/bc_teal/2016/ejournals.ok.ubc.ca/index.php/BCTJ/article/view/220.html.


Payant, C. et Kim, Y. (2015). Language mediation in an L3 classroom: The role of task modalities and task types. Foreign Language Annals, 48(4), 706–729. http://dx.doi.org/10.1111/flan.12161.


Payant, C. (2015). Plurilingual learners’ beliefs and practices in relation to native and non-native language mediation during learner-learner interaction. The Canadian Modern Language Review/La revue canadienne des langues vivantes, 71(2), 105–129. http://dx.doi.org/10.3138/cmlr.2081.1.


Kim, Y., Payant, C. et Pearson, P. (2015). The intersection of task-based interaction, task complexity, and working memory : L2 question development through recasts in a laboratory setting. Studies in Second Language Acquisition, 37(3), 549–581. http://dx.doi.org/10.1017/S0272263114000618.


Junqueira, L. et Payant, C. (2015). “I just want to do it right, but it's so hard”: A novice teacher's written feedback beliefs and practices. Journal of Second Language Writing, 27, 19–36. http://dx.doi.org/10.1016/j.jslw.2014.11.001.


Payant, C. (2014). Incorporating video-mediated reflective tasks in MATESOL programs. TESL Canada Journal/Revue TESL du Canada, 31(2), 1–21. http://dx.doi.org/10.18806/tesl.v31i2.1174.


Payant, C. et Murphy, J. (2012). Cooperating teachers’ roles and responsibilities in an MATESOL practicum. TESL Canada Journal/Revue TESL du Canada, 29(2), 1–23. http://dx.doi.org/10.18806/tesl.v29i2.1097.


Reagan, D. et Payant, C. (2018). Task modality effects on Spanish learners’ interlanguage pragmatic development. Dans N. Taguchi et Y. Kim (dir.). Task-based approaches to teaching and assessing pragmatics (p. 114–136). Amsterdam : John Benjamins. http://dx.doi.org/10.1075/tblt.10.05rea.


Payant, C. (2017). Effects of L3 learner proficiency and task types on language mediation: A sociocultural perspective. Dans M.J. Ahmadian et M. d. P. Garcia Mayo (dir.). Recent perspectives on task-based language learning and teaching (p. 99–100). Berlin : De Gruyter.


Kim, Y. et Payant, C. (2014). A pedagogical proposal for task sequencing: An exploration of task repetition and task complexity on learning opportunities. Dans M. Baralt, R. Gilabert et P. Robinson (dir.). Task sequencing and instructed second language learning (p. 151–177). New York, NY : Bloomsbury Academic.


Payant, C. et Barrón Serrano, F.F. (2013). Assessing English in Mexico. Dans A. Kunnan (dir.). The companion to language assessment (p. 1–11). Hoboken, NJ : Wiley-Blackwell.


Payant, C. et Reagan, D. (2017). Developing pragmatic competence through task-supported language teaching. AL Forum : the newsletter of the Applied Linguistics Interest Section, 18 août. Récupéré de http://newsmanager.commpartners.com/tesolalis/issues/2017-08-18/4.html.


Payant, C. (2012). Learner-learner interaction: An exploration of the mediating functions of multilingual learners’ languages in an L3 foreign language classroom. (Thèse de doctorat). Atlanta, GA : Georgia State University. Récupéré de http://scholarworks.gsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1022&context=alesl_diss


Cours

Direction (Depuis 1990) et d’essais doctoraux (depuis 2014)

  • Petit-Lafortune, Josiane. (2018). L'influence du système d'écriture de la L1 et de la L2 sur les habiletés de lecture en français L3 chez des apprenants sinophones. (Mémoire de maîtrise). Université du Québec à Montréal.

Autres directions et supervisions

  • Petit-Lafortune, Josiane. (2018). L'influence du système d'écriture de la L1 et de la L2 sur les habiletés de lecture en français L3 chez des apprenants sinophones. (Mémoire de maîtrise). Université du Québec à Montréal.

Communications

  • «The effect of planning on English L2 speakers' integrated writing CAEL test performance». Canadian Association of Applied Linguistics / L'Association canadienne de linguistique appliquée (mai 2018)
  • «Writing successful conference proposals: The moves that work». Congrès BC TEAL, Vancouver (mai 2018)
  • «Ukrainian teachers' beliefs and practices towards communicative language teaching». Congrès de Teaching English to Speakers of Other Languages, Chicago (mars 2018)
  • «Moving beyond crosslinguistic influence: Crosslinguistic interaction during the initial stages of L3 development». Congrès de l'American Association for Applied Linguistics (AAAL), Chicago (mars 2018).
  • «Publishing in a mother tongue: The trajectory of a multilingual academic striving for academic literacy and publication success». Congrès de l'American Association for Applied Linguistics (AAAL), Chicago (mars 2018).
  • «Task complexity effects on learner-learner interaction in beginner Spanish classroom». Congrès de Task-Based Language Teaching, Barcelona, (avril, 2017)
  • «Developing pragmatic competence through task-supported language teaching». Congrès de Teaching English to Speakers of Other Languages, Seattle (mars 2017)
  • «When a first language becomes your first». Congrès de l'American Association for Applied Linguistics (AAAL), Portland, (mars 2017).
  • «Best practices: Writing teaching philosophy statements». Congrès de WAESOL, Des Moines, WA (octobre, 2016)
  • «Student-teacher conferencing». Congrès de Teaching English to Speakers of Other Languages, Baltimore (mars 2016)
  • «Improving L2 writing conferencing sessions: Building student-teacher relationships». Congrès de l'American Association for Applied Linguistics (AAAL), Orlando, (mars 2016).

Réalisations

  • Aucune donnée disponible pour cette section.

Participation à l'édition d'une revue

  • Aucune donnée disponible pour cette section.

Services à la collectivité

Délégués syndicaux (2017-présent)
Comité de programmes 1er cycle en didactique des langues (2017-présent)
Comité de liaison local (2017-2018)
Conseil académique (2018-présent)