Sofian Audry
Sofian Audry
Professeur
Cheminement académique
Études postdoctorales
Massachusetts Institute of Technology
2017
Doctorat Humanities (Fine Arts)
Concordia
2016
Maîtrise en communication (médias interactifs)
Université du Québec à Montréal
2010
Maîtrise en informatique
Université de Montréal
2003
Baccalauréat bidisciplinaire en mathématique-informatique
Université de Montréal
2001
Unités de recherche
- Centre interuniversitaire des arts médiatiques Hexagram-CIAM
Projets de recherche et/ou de recherche-création en cours
-
Lumière Dynamique/Dynamic Light: Behavior and Temporal Dynamics in Contemporary Lighting Design
Dynamic Light is a research-creation program that asks how we can think about lighting design (the deliberate use of light to achieve a practical or aesthetic effect), like we think about music: as a composition of dynamic patterns, rhythms, phrases and gestures that take place over time. The premise of the research stems from a famous statement by the Greek-French composer Iannis Xenakis that, due to new technologies, "we understand that a new art of light is at our doorsteps, one that is not painting, nor frescos, nor theater, nor ballet, nor opera," because "light occupies time, for its effect depends on rhythm and duration while music shapes space" (Xenakis 2008). We draw inspiration from musical and dance gestures that express powerful emotions and moods through qualities of dynamics: rhythm, harmony, movement, speed and intensity. We will compose such living dynamics by experimenting with machine-generated techniques, such as artificial intelligence (AI) and artificial life (A-Life) to control rhythms, patterns, and actions in groups of lights, in order to create strong emotional experiences of "vitality," the manifestation of being alive, between human viewers and the medium of light. In this project, light does not recede in the background, but becomes the performer itself. At the same time, our research is guided by the fact that, while new technological advances in hardware (LEDs, sensors) and software (AI and machine learning) introduce new possibilities of working with time in lighting design, the discipline's existing methods, technologies and practices, have historically and conceptually focused on the spatial, rather than temporal dimensions of light - thus sidelining new aesthetic cultural possibilities. Chercheur principal : Chris Salter Subvention : Fonds de Recherche du Québec - Société et Culture (FRQSC)
Affiliations externes principales
- Centre québécois des arts médiatiques, Montréal
- Centre d'artistes Perte de Signal, Montréal
- The Trope Tank, Massachusetts Institute of Technology
- Center for Sensory Studies, Université Concordia
- LabXmodal, Université Concordia
- Machine Agencies, Université Concordia
- Algorithmie de base et interactivité (2025, 2024, 2023, 2022, 2021, 2020)
- Espaces interactifs (2024, 2023, 2022, 2021, 2020)
- Territoires de la communication (2024, 2023, 2022)
- Activité en milieu de recherche (2023, 2022)
- Séminaire de recherche-création sur l'interactivité (2021)
- « La création algorithmique comme vecteur de la diversité artistique », avec Georges Azzaria, Veronique Guevremont, Christophe Abrassart et Tom Lebrun (table-ronde). Université Laval, SYNERGIA II, Québec, 2020.
- « Les limites de l'intelligence artificielle », avec Franc¿ois Quévillon, Alexandre de Brébisson et Christopher Salter (table-ronde). L'intelligence artificielle dans le milieu des arts médiatiques, de l'industrie et du savoir, HEXAGRAM/CQAM/Element AI, Québec, 2020.
- « Axes de recherche et développement en intelligence artificielle », avec Marine Theunissen, Maxim Chevalier-Boisvert et Ghyslain Gagnon (table-ronde). L'intelligence artificielle dans le milieu des arts médiatiques, de l'industrie et du savoir, HEXAGRAM/CQAM/Element AI, Québec, 2020.
- « Art + Artificial Agents ». KIKK Festival, Namur. 2019.
- « Création versus créativité : conceptualisation de la pensée artistique », avec Marilène Oliver, Hiroko Tasaka, Kaka Fritz Kim et Jonathan Parsons (table-ronde, modérateur). Marché International de l'Art Numérique, Festival Elektra, Montréal, 2019.
- « Towards a History of Artificial Intelligence » (atelier). Columbia University, New York, 2019.
- « Messy Brains, Bodies, Machines and Worlds », avec Chris Salter, Takashi Ikegami et Ana Ridler (table-ronde). Barbican, Londres, 2019.
- « L'apprentissage automatique, nouveau territoire de la créativité ». Forum Avantage Numérique, Rouyn- Noranda, 2019.
- « Behavioral Matter » (atelier). Centre George Pompidou, Paris, 2019.
- « Machine Learning and Text Generation », avec Winnie Soon, Haytham Nawar et Scott Fitzgerald. International Symposium on Computational Media Art (ISCMA), Hong Kong, 2019.
- « Behavioral Matter » (atelier). École Nationale Supérieure de Création Industrielle (ENSCI-Les Ateliers), Paris, 2018.
- « Artificial Intelligence in 21st Century Education », avec Alastair Summerlee et Matthew Kean (table-ronde). University of Ottawa, Ottawa, 2018.
- « Growth Through Artificial Intelligence and Machine Learning », avec Alastair Summerlee et Matthew Kean. Pulp and Paper Foundation's Paper Days, University of Maine, Orono, 2018.
- « Apprentissage profond et littérature électronique/Deep Learning and Electronic Literature », avec Tom Lebrun et David "Jhave" Johnston (table-ronde). Electronic Literature Organization (ELO), Montréal, 2018.
- « AI & Deep Learning Systems », avec Steve Dipaola. ELO, Montréal, 2018.
- « Behavioral Objects Behavioral Matter » (atelier). École nationale supérieure des arts décoratifs (EnsAD), Paris, 2018.
- « Artificial Imagination », avec Ben Bogart et Allison Parrish (table-ronde). Artengine, Ottawa, 2018.
- « Visiting Artist Series ». University of Maine's Innovative Media Research and Commercialization Center, Orono, 2018.
- « L.A.S.E.R. Montreal », avec Roger Malina et Louise Poissant (table-ronde). Leonardo/Hexagram/MILIEUX, Université Concordia, Montréal, 2017.
- « Remixing Knowledge in Dialogue: Navigating Interdisciplinarity Panel » (table-ronde). Dirty Discipines, Wild Knowledges, Université Concordia, Montréal, 2017.
- « Esthétique des agents électroniques incarnés : programmation de comportements artificiels à des fins artistiques » (atelier). Eastern Bloc, Montréal, 2017.
- « I Love Free Software » (panel). Media Lab Prado, Madrid, 2017.
- « A Body of Knowledge: Embodied Cognition and the Arts » (panel). Claire Trevor School of the Arts of California, Irvine, 2016.
- « LIBREMAPPING » (ateliers). MILIEUX, Université Concordia, Montréal, 2016.
- « Agencia Alien : Arte/Investigacion con el Non-humano » (atelier). Arte Alameda, Mexico, 2014.
- « Biological Systems as Generative Models for the Future » (table-ronde). Sight & Sound, Montréal, 2014.
- « Behaviors in Light and Sound after Iannis Xenaks » (table-ronde). Festival Elektra, Fonderie Darling, Montréal, 2014.
- 2019 - Totem (installation numérique) | Chris Salter, Sofian Audry, Takashi Ikegami, Alexandre Saunier et Thomas Spier
- 2019 - SENSEFACTORY (installation immersive) | Erik Adigard, Sofian Audry, FM Einheit, Dietmar Lupfer, Chris Salter, Alex Schweder et Sissel Tolaas
- 2019 - for the sleepers in that quiet earth (livre génératif à apprentissage profond) | Sofian Audry
- 2018 - Le sens du Néoisme?! (machine artificielle de contre-intelligence) | Sofian Audry et Monty Cantsin
- 2018 - to the sooe (oeuvre sonore à apprentissage profond) | Sofian Audry et Erin Gee
- 2017 - of the soone (oeuvre sonore à apprentissage profond) | Sofian Audry et Erin Gee
- 2010-2015 - Vessels (installation robotique aquatique) | Sofian Audry, Samuel St-Aubin et Stephen Kelly
- 2014 - Archipel (installation sonore interactive) | Sofian Audry et Samuel St-Aubin
- 2013 - Plasmose (installation sous-marine in situ) | Sofian Audry
- 2012 - N-Polytope: Behaviors in Light and Sound After Iannis Xenakis (performance/installation monumentale) | Chris Salter, Sofian Audry, Marije Baalman, Adam Basanta, Elio Bidinost et Thomas Spier
- 2008-2011 - Absences (interventions électroniques environnementales) | Sofian Audry
- 2007-2008 - Trace (installation médiatique en trois temps) | Sofian Audry et Jonathan Villeneuve
- 2008 - Vévé (poésie web générative) | Sofian Audry
- 2008 - Accrochages (interventions électroniques urbaines) | Sofian Audry et Samuel St-Aubin
- 2007 - Flag (installation interactive) | Sofian Audry
- 2019 (exposition) - NeurIPS Workshop on Machine Learning for Creativity and De-sign, AI Art Gallery, Vancouver, Canada. Commissaire : Luba Elliott.
- 2019 (exposition) - Groninger Forum, AI: More than Human, Groningen, Pays-Bas. Commissaires : Su-zanne Livingston et Maholo Uchida.
- 2019 (exposition) - Schauspielhaus Bochum, SENSEFACTORY, Bochum, Allemagne.
- 2019 (exposition) - Zebrastraat, International Exhibition for New Technology, Gand, Belgique.
- 2019 (exposition) - Muffathalle, SENSEFACTORY, Munich, Allemagne.
- 2019 (exposition) - Barbican, AI: More than Human, Londres, Royaume-Uni.
- 2019 (exposition) - Musée régional de la Côte-Nord, Réencodages, Sept-Îles, Canada.
- 2018 (exposition) - Eastern Bloc, Amplification, Montréal, Canada Commissaires : Martin Rodriguez et Éliane Ellbogen.
- 2018 (exposition) - Ars Electronica, Taking Care, Linz, Autriche. Commissaires : Ana Kerkeres et Chris Sal-ter.
- 2018 (exposition) - ZKM, Open Codes, Karlsruhe, Allemagne.
- 2018 (exposition) - Fondation Tolhuistuin, ROBOTANICA: The New Wilderness, Amsterdam, Pays-Bas. Commissaires : Arjen Bangma et Joannette van der Veer.
- 2018 (exposition) - NRW Forum Museum, PANDORAN VINCI: Artificial Intelligence Today, Düsseldorf, Al-lemagne. Commissaires : Tina Sauerlaender et Peggy Schoenegge (peer to space).
- 2018 (exposition) - La Gaîté Lyrique, Capitaine futur et la supernature, Paris, France. Commissaire : Jos Auzende.
- 2018 (exposition) - MIT Rotch Library, Author Function, Cambridge, Massachusetts. Commissaire : Nick Montfort.
- 2017 (exposition) - Dutch Design Week, ROBOTANICA: The New Wilderness, Eindho-ven, Pays-Bas.
- 2017 (exposition) - Transnatural, ROBOTANICA: The New Wilderness, Amsterdam, Pays-Bas.
- 2017 (exposition) - Musée d'Art Contemporain de Montréal, À la recherche d'Expo 67, Montréal, Canada. Commissaires : Lesley Johnstone et Monika Kin Gagnon.
- 2017 (exposition) - Maison de la Culture Rivière-des-Prairies, Un million d'horizons (1 x 19 = 1 000 000), Montréal, Canada. Commissaire : Nathalie Bachand.
- 2016 (exposition) - Festival Afropixel, Le show Bideew, Dakar, Sénégal.
- 2016 (exposition) - Biennale de Marrakech, Marrakech, Maroc.
- 2016 (exposition) - Festival Montréal en Lumière, Nuit Blanche, Hôtel de Ville, Montréal, Canada. Commis-saire : Eliane Elbogen.
- 2015 (exposition) - L'Ososphère, Jardin d'Hiver, Strasbourg, France.
- 2015 (exposition) - Nuit Blanche, Paris, France.
- 2015 (exposition) - Centre d'exposition Léo-Ayotte, Réencodages, Shawinigan, Canada.
- 2015 (exposition) - Eastern Bloc, Robotis Personae, Montréal, Canada.
- 2014 (exposition) - L'Imagier, Réencodages, Gatineau, Canada.
- 2014 (exposition) - Biennale International d'Arts Numériques, Physical/ité, Fonderie Darling, Montréal, Ca-nada.
- 2014 (exposition) - Vitra Design Museum, Buckminster Fuller dome, N-Polytope, Weil am Rhein, Allemagne.
- 2014 (exposition) - Club Transmediale, Stattbad Wedding, N-Polytope, Berlin, Allemagne.
- 2013 (exposition) - LABoral, Vessels, Gijon, Espagne.
- 2013 (exposition) - Vaste et Vague, Séjour temporaire | altération provisoire, Carleton-sur-Mer, Canada. Commissaire : Marie-Hélène Leblanc.
- 2013 (exposition) - Festival Elektra, Ex Vivo, Occurrences, Montréal, Canada. Commissaire : Aurélie Bes-son.
- 2012 (exposition) - LABoral, N-Polytope, Gijon, Espagne.
- 2012 (exposition) - L'Écho d'un Fleuve, Ubiquité, Montréal, Canada. Presented by Péristyle Nomade.
- 2011 (exposition) - Chiang Mai City Arts and Cultural Centre, ComPeung revisited, Chiang Mai, Thaïlande. Commissaires : Helen Michaelsen et Pisithpong Siraphisut.
- 2011 (exposition) - Galerie Séquence, Captatio oculi, Chicoutimi, Canada. Commissaire : Sylvain Campeau.
- 2010 (exposition) - Nocturne Festival, Halifax, Canada.
- 2009 (exposition) - LAB30 Art Laboratory, Kulturhaus abraxas, Augsburg, Allemagne.
- 2009 (exposition) - Festival Montréal en Lumière, Art souterrain, Montréal, Canada.
- 2008 (exposition) - Galerie Art Mûr, Trace, Montréal, Canada.
- 2008 (exposition) - 404 Festival, Trieste, Italie.
- 2008 (exposition) - Festival Mal au Pixel, Paris, France.
- 2008 (exposition) - Festival Métropolis Bleu, Montréal, Canada.
- 2007 (exposition) - Piksel Festival, un House, Lydgalleriet, Bergen, Norvège.
- 2007 (exposition) - Expression, Projectiles, St-Hyacinthe, Canada.
- 2007 (exposition) - V2 Institute for the Unstable Media, make do, Rotterdam, Pays-Bas.
- 2007 (exposition) - TENT Gallery, Wrong Time, Wrong Place, Rotterdam, Pays-Bas.
- 2007 (exposition) - Musée d'Art Contemporain des Laurentides, Perte de Signal, St-Jérôme, Canada.
- 2005 (exposition) - Piksel Festival, Games! no fun!, Hordaland Kunstsenter, Bergen, Norvège. Commissaires : Isabelle Arvers et Gisle Froysland.
- 2019 - Sélection officielle, New Technological Art Award, pour Le sens du néoisme?! Un manifeste infini (Sofian Audry et Istvan Kantor)
- 2013 - Mention honorifique (N Polytope), Prix Ars Electronica, pour N-Polytope (Chris Salter, Sofian Audry, Marije Baalman, Adam Basanta, Elio Bidinost et Thomas Spier)
- 2013 - Mention spéciale (N Polytope), VIDA Art and Artificial Life Awards, pour N-Polytope